Klasika z 30. let: Lockheed 10A Electra Jana Antonína Baťi!

12.07.2018
Klasika z 30. let: Lockheed 10A Electra Jana Antonína Baťi!

Z leteckého muzea Točná ( www.tocna.cz ) na náš letecký den zavítá i tahle nádherně zrekonstruovaná dopravní klasika z 30tých let, Lockheed 10A Electra Jana Antonína Baťi.

Lockheed 10A Electra poprvé vzlétl v roce 1934. Šlo o první dvoumotorovou a celokovovou konstrukci společnosti Lockheed se sídlem v kalifornském Burbanku.

Ve druhé polovině třicátých let si Lockheed 10 objednala řada světových aerolinek ( KLM, Qantas, LOT, British Airways ), ale i soukromých provozovatelů, kteří letoun s kapacitou 10 cestujících používali jako stroj pro přepravu svých manažerů. V roce 1936 zakoupila první letoun Lockheed Electra i zlínská společnost Baťa s cílem použít ho k obchodně-propagační cestě kolem světa.

Na cestu odstartoval letoun poznávací značky OK-CTA dne 6. ledna 1937 s ředitelem společnosti J. A. Baťou na palubě. Trať letu vedla přes severní Afriku, blízký a střední Východ, Indii, Thajsko, Malajsii a Indonésii do Hong-Kongu. Pacifik překonala Electra na palubě lodi do San Francisca. V Chicagu byl letoun OK-CTA vážně poškozen při nouzovém přistání ve špatném počasí. J. A. Baťa rozhodl o okamžitém zakoupení náhradního letounu – OK-CTB. Na jeho palubě cestu kolem světa dokončil a 1. května 1937 přistál na letišti v Otrokovicích, kde ho vítali tisíce občanů Zlína.

Letoun OK-CTB (výrobní číslo 1091) sloužil u leteckého oddělení firmy Baťa do března 1939. Ráno 11.3.1939, jen několik dnů před německou okupací ČSR, letoun naposledy vzlétl z československé půdy na cestu přes Polsko a Francii do Londýna.

Letoun OK-CTB pilotovalo několik letců, kteří se později zapojili v uniformě RAF do boje proti nacistickému Německu. Baťův šéfpilot Jan Šerhant, který s letounem dokončil cestu kolem světa v roce 1937, bojoval u 68. noční stíhací perutě a v roce 1942 sestřelil německý bombardér Dornier 217.

V roce 1940 byl prodán kanadskému královskému letectvu RCAF, kde v době druhé světové války létal jako cvičný a transportní letoun.

Po válce letoun vystřídal několik soukromých majitelů než ho v roce 2010 získalo do sbírky Letecké muzeum Točná. Po čtyřleté rekonstrukci v USA byl v květnu 2015 přelétnut skupinou českých pilotů z amerického Kansasu přes Kanadu, Grónsko a Island do Prahy.
Letecký den v Plzni-Líních se koná 8. a 9. září 2018


TOP