Zkuste popsat dokonalost! To je Spitfire!

26.08.2018
Zkuste popsat dokonalost! To je Spitfire!

Spitfire, dle mnohých nejkrásnější a zcela jistě nejslavnější a nejlepší  stíhací letadlo britského královského  letectva za druhé světové války, které se zároveň stalo symbolem RAF.
 
Již pátým rokem je v okolí letiště Plzeň-Líně slyšet charakteristický zvuk motoru Merlin, který pod kapotou legendárního britského stíhacího letounu Spitfire Mk.XVIE seriového čísla TE184, prohání po plzeňském nebi, ale i na mnoha leteckých dnech po střední evropě, jeho pilot a majitel Stehen Stead. Třetím rokem díky Stevovi usedá za řízení Spitfira i pilot Radim Vojta, první čech, který po 69 letech od konce služby Spitfirů v tehdejším československém letectvu, znovu létá tento krásný historický letoun.
 
Spitfire sériového čísla TE184 který uvidíte hned v několika různorodých ukázkách během letového dne, byl vyroben původně jako verze XVI (16) s kapkovitou kabinou na sklonku II světové války.  Po válce postupně vystřídal několik jednotek. 30.ledna  1951  absolvoval nouzové přistání  bez  podvozku.  Jeho poškození bylo klasifikováno jako „neopravitelně poškozen“ a létání bylo ukončeno po 320 nalétaných hodinách. TE184 byl uložen pod číslem 6850M u "64 Centre Reserve"  v  Long  Benton.
 
Od roku  1952 do roku 1967 byl TE184 používán jako památník u vchodu 1855 (Royton) Sqn Air Training Corps. V roce 1969 se TE184 objevil ve slavném filmu "Bitva o Británii" jako statická rekvizita. Po té byl uskladněn. 
 
První  civilní  majitelem  byl  Nick Grace,  slavný  znalec  Spitfirů.   Následovala  rekonstrukce  u  Trent  Aero  Services.   Zde  také  došlo  k  změně  kapkovité  kabiny  za  starší  „hrbatou“ . V roce 1989 obdržel civilní označení  G-MXVI.   Po 39 letech mlčení,  se  TE184 23 listopadu 1990 opět vznesl do vzduchu.   Poté vystřídal několik majitelů. Následovala další rekonstrukce letounu zvětšením křídlových nádrží a vyztužením hlavního nosníku. V únoru 2009 pak dostal TE184 povolení pro neomezenou letovou obálku.
 
V roce 2011 se majitelem stává Stephen Stead, který následující rok se svým Spitfirem poprvé zavítá do čech, kde se účastní Plzeňských leteckých dní a dochází zde ke vzájemnému přátelství a spolupráci s místním sdružením historických letounů Classic Trainers, které se tak stává přidruženým členem Classic Aircraft Display a Spitfire TE184 v následujících letech nachází své letní sídlo v Hangáru 3 na letišti v Plzni-Líních.


TOP