Avia BH-1
Avia BH-1 byl československý experimentální a sportovní letoun konstruktérů Beneše a Hajna. Byl to první typ vyrobený v továrně Avia.
Letoun byl koncipován jako dolnokřídlý jednoplošník s tlustým profilem křídel, která byla vyztužena dvěma páry vzpěr, upevněnými k trupu. Podvozek byl pevný záďový. První verzi BH-1 exp (z toho vznikla přezdívka „exprevít“) poháněl řadový vodou chlazený motor Austro-Daimler. Stroj byl jednomístný s otevřeným pilotním prostorem. V trupu byl umístěn i prostor pro cestujícího, ale kvůli slabému výkonu motoru nebyl využit a byl zakryt plechem.
Letoun poprvé vzlétl 13. října 1920. Krátce po zalétání byl vystaven na první československé mezinárodní letecké výstavě v Průmyslovém paláci v Praze. Zde vzbudil velkou pozornost a Avia obdržela od prezidenta Masaryka, protektora výstavy, 100 000 Kč na podporu dalšího vývoje.
Na jaře příštího roku byl letoun přestavěn na verzi BH-1 bis. Motor Austro-Daimler byl nahrazen výkonnějším rotačním motorem Gnome Omega a prostor pro cestujícího byl odkryt a vybaven sedadlem. Přestavěný letoun byl zalétán 20. května 1921. V září 1921 se stroj úspěšně zúčastnil prvního velkého československého leteckého závodu - Okružního letu republikou. Roku 1922 byl poškozen při havárii a již nebyl opraven.
Typ se stal základem pro další vývoj dolnoplošníků v Avii (BH-3, BH-5, BH-9 a dalších).
V letech 1997 až 2001 postavil Marcel Sezemský letuschopnou repliku BH-1.
Základní technické údaje
Posádka: 1 (2)
Délka: 5,86 (5,7) m
Rozpětí: 10,08 m
Nosná plocha: 10,4 m2
Hmotnost prázdného letounu: 265 (270) kg
Vzletová hmotnost: 405 (490) kg
Plošné zatížení: 40 (47) kg/m2
Pohonná jednotka: řadový vodou chlazený čtyřválcový motor Austro-Daimler o výkonu 25/30 k (rotační vzduchem chlazený sedmiválcový motor Gnome Omega o výkonu 48 k)
Výkony
Maximální rychlost: 121 (137) km/h
Cestovní rychlost: 90 (100) km/h
Dostup: 2 000 (3500) m
Stoupavost: 10 (7) min na 1 000 m
Dolet: – (410) km